16 Ιαν 2022

Οι καταλήξεις [me] και [te] στα ρήματα

Καθημερινά σχεδόν αντιμετωπίζουμε ένα ορθογραφικό πρόβλημα με συγκεκριμένες καταλήξεις των ρημάτων:
  • Πότε γράφουμε «-μαι» και πότε «-με»;
  • Πότε γράφουμε «-ται» και πότε «-τε»;

Παραδείγματα:
  • Χαίρομαι που σε γνωρίζω από κοντά. Λέμε να συναντηθούμε κατά τη μία.
  • Μα καλά, δεν ντρέπεται καθόλου; Μην παίζετε εδώ, γιατί είναι επικίνδυνο.

Ο κανόνας


Για να δούμε τώρα:
  • Πλένομαι (εγώ) για να είμαι καθαρός.
    Πλένουμε (εμείς) τα χέρια μας.
  • Σκέφτομαι (εγώ) να φύγω.
    Σκεφτόμαστε (εμείς) να φύγουμε.
  • Χαίρεται (αυτός) που θα πάει βόλτα.
    Χαίρεστε (εσείς) που θα πάτε βόλτα;
  • Κοιμάται τώρα (αυτή).
    Δεν κοιμάστε (εσείς) ακόμη;


Και το μυστικό!

Στις καταλήξεις «-μαι» και «-ται» βάζουμε πάντοτε αι, εκτός αν κρύβεται το εμείς και το εσείς. Τότε βάζουμε ε.


Εκτυπώστε την εικόνα και γεμίστε με ίδιο χρώμα τα σχήματα που έχουν τελεία:


ΑΣΚΗΣΗ

1. Έρχετ__ σε λίγο.


2. Έρχεστ__ να σας πω κάτι;


3. Γιατί μου απαγορεύετ__ να παίξω;


4. Απαγορεύετ__ να πετάς κάτω σκουπίδια.


5. Ντύνετ__ για το σχολείο.


6. Ντύνετ__ το μωρό να το πάω μια βόλτα;


7. Δεν είναι σωστό να τους ζαλίζουμ__ με τις φωνές μας.


8. Ζαλίζομ__ στο καράβι.


9. Όταν το βιβλίο είναι ενδιαφέρον, ξεχνιέμ__ και διαβάζω με τις ώρες.


10. Δεν πρέπει να ξεχνάμ__ τους συνανθρώπους μας που υποφέρουν.


Δείτε στη συνέχεια


ΑφιερώματαΟρθογραφία
ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com (1-2), i-class.weebly.com (3), το αρχείο μου (4-5)

14 σχόλια:

Κ είπε...

μπράβο πολυ ωραιο παντα τετοια γιατι βοηθανε το παιδι μου να σται καλα!!!

δάσκαλος98 είπε...

Ευχαριστώ! :))

Δάσκαλος Γιώργος Κομοτηνή είπε...

Συγχαρητήρια για το μεράκι της δουλειάς σας!

δάσκαλος98 είπε...

Σας ευχαριστώ! :))

Ανώνυμος είπε...

Ειναι απο τα πιο ωραια σαιτ βοηθησε πολυ τα παιδια μου και εμενα που με τον καιροο τα ξεχνω ευχαριστω 🙂🙂

δάσκαλος98 είπε...

Κι εγώ σας ευχαριστώ, με τιμούν τα λόγια σας. Χαίρομαι που βοήθησα! :))

μαθητής11 είπε...

Σημαντικό

Νεφ.2008 και April 12 είπε...

Ωραίες πληροφορίες!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wolf23 είπε...

Συμφωνώ μαζί σας Νεφ.2008 και April 12

kristi είπε...

Εξαίρετο!!! Μπράβο σας!!!

δάσκαλος98 είπε...

Ευχαριστώ! 🙂🙂🙂

δάσκαλος98 είπε...

@ Η ιστοσελίδα της τάξης μας: Ευχαριστώ για την αναφορά!

δάσκαλος98 είπε...

@ Τα σαΐνια της κυρα-φύσης: Ευχαριστώ για την αναφορά!

δάσκαλος98 είπε...

@ «Τα απίθανα Εκτάκια» του Δημοτικού Σχολείου Κορινού Πιερίας: Ευχαριστώ για την αναφορά!

Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα