Κυριακή, 3 Μαρτίου 2013

Συζητώντας για τον σχολικό εκφοβισμό

Αποσπάσματα από κείμενα των μαθητών

Εδώ και δύο εβδομάδες στο σχολείο συζητάμε για τον σχολικό εκφοβισμό για να α­κού­σου­με και τις εμπειρίες των άλλων και να νιώσουμε πιο άνετα.

Τις τελευταίες μέρες στην τάξη συζητάμε για τον σχολικό εκφοβισμό, για να μά­θου­με να αντιδράμε σε αυτόν και για να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας.

Αυτή η συζήτηση άρχισε με κάποια παιδιά τα οποία ήθελαν να μιλήσουν για αυτό το θέ­μα γιατί το είχαν ανάγκη να βγάλουν τα συναισθήματα που ένιωθαν.

Αυτό το μάθημα μπορεί να είναι και από τα αγαπημένα μου διότι συζητάμε για πε­ρι­στα­τι­κά που έχουν συμβεί στα παιδιά της τάξης μου.

Εμένα δε μου έχει τύχει κάτι τέτοιο και ακούγοντας τα άλλα παιδιά να μιλάνε έ­νιω­σα αρκετή συγκίνηση. Φανταστείτε τι μπορεί να έχουν τραβήξει αυτά τα παιδιά!

Δεν πρέπει να είμαστε ούτε θεατές ούτε θύτες. Πρέπει να είμαστε κατά του εκ­φο­βι­σμού και να βοηθάμε τα θύματα για να μην υπάρξουν κι άλλα.

Όταν μιλάγαμε για τον σχολικό εκφοβισμό τις τελευταίες ώρες μου άρεσε γιατί ο κα­θέ­νας λέει τα προβλήματά του στο σχολείο που τον πειράζουν. Και έτσι αυτός που κά­νει σχολικό εκφοβισμό σταματάει και να του ζητήσει ειλικρινά συγνώμη. Με αυτό κερ­δί­ζεις ή μια φιλία ή μια συγνώμη μόνο.

Εμένα μου έχουν γίνει όλα αυτά στο παλιό μου σχολείο με κοροϊδεύαν με φω­νά­ζαν ... και με λέγαν ονόματα. Όπως πέρναγε ο καιρός άρχισα να το συνηθίζω.

Εγώ όταν ακούω τους άλλους να μιλάνε για αυτό στεναχωριέμαι αλλά πα­ρα­τή­ρη­σα πως πιο πολλοί απ’ ό,τι νόμιζα έχουν πέσει θύματα του σχολικού εκφοβισμού.

Μετά όμως συγκινήθηκα, επειδή οι συμμαθητές μου λέγαν πολύ καλά λόγια και κυ­ρι­ό­τε­ρα η φίλη μου είπε το πρόβλημά μου διότι εγώ δεν είχα τα κότσια. Οι συμ­μα­θη­τές μου μετά έγιναν όλοι χαρούμενοι όπως εγώ γιατί δε συνεχιζόταν αυτό και δεν κρυ­βό­μουν άλ­λο.

Όταν συζητάγαμε ένιωσα λύπη αλλά και λίγη χαρά όταν ξεφορτώθηκα αυτό το βά­ρος που κουβαλούσα τόσα χρόνια.

Όταν μιλούσαμε για αυτό το θέμα εγώ ένιωσα πόνο για τα άλλα παιδιά, αλλά και για ε­μένα, επειδή και εμένα με έλεγαν τις πιο πολλές φορές ... . Αυτό φυσικά και με πεί­ρα­ζε αλλά τότε ντρεπόμουν να πω τα συναισθήματά μου μπροστά στις φίλες και τους φίλους μου.

Πολλά παιδιά έχουν να σχολιάσουν ή να πουν κάτι που το κουβαλάνε χρόνια. Ε­μέ­να άλλοτε με στεναχωρεί αρκετά αλλά άλλοτε καταλαβαίνω την ψυχή και τα καλά ή κα­κά λόγια που σκέφτεται για μένα ή για κάποιο άλλο παιδί. Το κέρδος μου από αυ­τήν τη συ­ζήτηση είναι η αξία που νιώθουν για μένα τα παιδιά!












Μερικές ιστορίες των παιδιών ήταν πολύ σκληρές και λέγανε το γεγονός που ζή­σα­νε με πονεμένη την καρδιά τους! Αυτό μου έφερε και εμένα κάποια αρνητικά συ­ναι­σθή­μα­τα προς τους θύτες και συμπόνια προς τα θύματα.

Νιώθω λύπη για τα θύματα του σχολικού εκφοβισμού και θυμό για τους θύτες. Ό­ταν συζητάμε για τον σχολικό εκφοβισμό στην τάξη, νιώθω ξαλαφρωμένος επειδή βγά­ζω όλα τα συναισθήματα που έχω μέσα μου. Πιστεύω ότι το κέρδος όλων είναι το ό­τι εκείνην τη στιγμή έχεις θάρρος να μιλήσεις για αυτά που έχεις δει να κάνουν, για αυ­τά που έχεις κά­νει και για πράγματα που σου έχουν κάνει.

Ενώ συζητούσαμε εγώ ένιωθα συγκίνηση και λύπη διότι παιδιά μάς έλεγαν τον πό­νο τους δημόσια. Στο τέλος όμως ένιωσα χαρά διότι κοίταγα γύρω μου και παντού έ­βλε­πα χαμόγελα. Νομίζω ότι κερδίσαμε όλοι κάτι από αυτό. Ότι ο άλλος που λέει κάτι για πλάκα καταλαβαίνει τώρα ότι εμείς μπορεί να πονάμε.

Νομίζω ότι όσοι μίλησαν ανακουφίστηκαν όπως και εγώ γιατί τα έβγαλαν από μέ­σα τους, ξαλάφρωσαν.

Εγώ από αυτήν τη συζήτηση ένιωσα ένα βάρος να φεύγει από επάνω μου και μια γα­λή­νη και ηρεμία. Όταν είπα εγώ τα συναισθήματά μου είπα από μέσα μου «ε­πι­τέ­λους τα είπα και ηρέμησα, μου έφυγε ένα βάρος που το κουβαλούσα χρόνια».

Πιστεύω πως αυτό βοηθάει πολύ γιατί το να μοιράζεσαι κάτι τέτοια προβλήματα με τους φίλους σου είναι πολύ καλό αφού ξέρεις πως τώρα δεν είσαι μόνος.

Από αυτήν τη συζήτηση νιώσαμε ανακουφισμένοι και κάποια παιδιά μετάνιωσαν για ό­λα αυτά που έκαναν.

Ευτυχώς όμως το καλό είναι πως κατάλαβα πώς νιώθουν οι άλλοι το σταματάω και εγώ και το καλύτερο είναι ότι παίρνουν θάρρος και τα άλλα παιδιά.

Πιστεύω ότι το κέρδος μας είναι μεγάλο επειδή μάθαμε πώς θα αντιμετωπίζουμε το bul­lying αποτελεσματικά και να μη γινόμαστε θύματα τέτοιων καταστάσεων.


Ένιωθα πολύ καλά γιατί κάθε παιδί έβγαζε τον πόνο του. Και κερδίσαμε όλοι μας πώς να μην κάνουμε προβλήματα στο σχολείο και μου άρεσε πάρα πολύ. Και ελπίζω να ξανα­κάνουμε τέτοια συζήτηση.

Το κέρδος όλων σε αυτή την κουβέντα ήταν ότι μας έφερε πιο κοντά και ότι όλοι μοι­ρα­στή­κα­με εμπειρίες μας.

Από αυτήν τη συζήτηση νομίζω πως όλοι παίρνουμε δύναμη, ξαλαφρώνουμε και πά­νω από όλα καταλαβαίνουμε πώς νιώθει ο άλλος.

Ήταν ένα θέμα που πιστεύω άρεσε σε όλους μας. Κατά τη διάρκειά της τα πε­ρισ­σό­τε­ρα παιδιά είπαν για τις εμπειρίες τους που πραγματικά «άγγιξαν» όλους μας.

Κατά τη γνώμη μου αυτή η συζήτηση είναι αρκετά αποτελεσματική και θα ήθελα να τη συνεχίσουμε.

Ελπίζω να συνεχίσουμε να μιλάμε για τον σχολικό εκφοβισμό στην τάξη για πολύ και­ρό ακόμα.


ΕΙΚΟΝΕΣ: nl.123rf.com, www.0-18.gr


2 σχόλια:

blue blue είπε...

Το κακό με την σχολκή βία είναι οτί μερικές φορέσ ή σχεδόν πάντα ,τώρα πια χώρις να το καταλάβουμε ή να το θέλουμε μπορεί να γίνουμε θύτες,χωρίς να το καταλάβεις ή να θέλεις να κάνεις κακό στον άλλο. π.χ. η λεκτική βια

δάσκαλος98 είπε...

Έχεις δίκιο. Γι' αυτό τα συζητάμε, για να τα ξεχωρίζουμε! Κοίταξε την αφίσα πιο πάνω: το πρώτο βήμα (και ρήμα) είναι να μπορούμε να αναγνωρίζουμε τη σχολική βία.
*Περισσότερα μπορείς να διαβάσεις εδώ. :))

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ μη γράφετε με greeklish ή κεφαλαία (σημαίνει ότι φωνάζετε), γιατί τα σχόλια θα διαγράφονται. Πριν τη δημοσίευση ελέγξτε για τυχόν λάθη απροσεξίας, πατώντας στο κουμπί «Προεπισκόπηση». Περισσότερα εδώ.